SKIALP sprievodca Žiarskou Dolinou

Miroslav Peťo ďakujeme za poskytnutie

Popis oblasti
Žiarska dolina sa nachádza v južnej časti Západných Tatier, patrí k ich najkrajším a najnavštevovanejším dolinám. Ponúka veľa možností na skialpinizmus a extrémne lyžovanie (v lete na turistiku a horskú cyklistiku). Vďaka rôznorodosti terénu si na svoje prídu skúsení extrémisti, ale i rekreační lyžiari a menej skúsení milovníci zimných športov. S stena PríslopuJ stena Baníkova a J steny Troch kôp sú ideálne pre skúsených jedincov, menej skúsení lyžiari sa môžu zamerať na BaranecHrubú kopu, okolie Smutného, Žiarskeho a Lúčneho sedla. V zimnom období je však potrebné byť v strehu pred lavínami, pretože Žiarska dolina patrí k najlavínoznejším terénom v Západných Tatrách (pri 4. a 5. lavínovom stupni zvykne byť dolina uzavretá, v zimnej sezóne vychádzajú pravidelné lavínove správy Strediska lavínovej prevencie na laviny.sk). Na jar a v lete pozor na medvede, ktorých je tu hodne.
Oblasť Žiarskej doliny je veľmi pekne opísaná aj na freeskialp.sk.

Prístup
Pri Liptovskom Mikuláši odboč z diaľnice D1 na kruhový objazd smerom do centra LM. Po približne 500 m sa pred tebou zjaví monštruózna budova Hypernovy. Odbočíš doprava smerom na Liptovský Hrádok, ďalej 3 km po hlavnej ceste. Prekonáš dravý horský potok Smrečianka (na ľavej strane si môžeš všimnúť monumentálne stavby sídliska Podbreziny). Asi 800 m za mostom cez Smrečianku prídeš na križovatku so smerovou tabuľou Žiar 9 km. Vyhodíš teda smerovku doľava a frčíš po hlavnej ceste smerom na sever. Prekonáš malebné sídlisko Podbreziny nasledované mestskou časťou Vitálišovce. Nenechaj sa zlákať nádherným výhľadom na Západné Tatry, radšej pozeraj na cestu, ktorá býva v zimnom období klzká. Za dedinou Smrečany-Žiar pokračuj ďalej ešte asi 3 km, až kým nedorazíš na (cez víkendy, sviatky a počas prázdnin) platené parkovisko. Zaparkuj, vytiahni lyže a hor sa do doliny!
Dolinou 5,284 km ľahkým terénom až na Žiarsku chatu (1325 m). Z chaty pokračuj cca 300 m na SV, až pod strmý výšvih pokrytý hustým porastom kosodreviny a malých stromčekov, ktorý prekonaj priamo (ak je dostatok snehu), prípadne z pravej strany nenápadným prierezom v spleti borovicovitých rastliniek. Po zdolaní tohto namáhavého botanického hangu si sa ocitol na tzv. Terase. Ďalej sa orientuj podľa fotomapky, ktorú nájdeš o pár desiatok pixelov nižšie.

Najlepšie podmienky
Pre extrémne lyžovanie a skialpinizmus v Žiarskej doline sú najlepšie podmienky od začiatku januára do konca apríla. Niekedy je dosť snehu už v decembri, no občas sa stane, že ešte ani v januári ho nie je dostatočné množstvo. Prachový sneh sa vyskytuje najviac v období februára a marca, v apríli si užiješ skôr firn. Dolina je južne orientovaná, ale nájdu sa tam aj severné svahy, ktoré väčšinou zvyknú mať úplne odlišné podmienky od svojich južných bratov. Pre severné strany je typický nedostatok snehu na začiatku zimy (kvôli prevládajúcim severným vetrom, ktoré ho previevajú na južné strany), vyššie nebezpečenstvo doskových lavín, poľadovicu, ťažšie a strmšie zjazdy. Na juhu je väčšinou viac snehu, avšak jeho kvalita býva hodne kolísajúca (často kôra a doskovitý sneh).